Thursday 17 May 2012

PERGILAH SEMUANYA …Ternyata tidak sehaluan lagi..


ASSALAMUALAIKUM ....
Nak sembang habaq hang..  meh baca

Berdiam diri itu betul,ttapi ktika anda sedang bertegang urat (nak putus dah urat) bertengkar.Apabila kadaan sudah menjadi semakin reda,cecepatlah ambil langkah memaafkan dan memaafi.Sekiranya rasa xpueh hati laie,jgnlah dberitahu kpd pasangan hang,kerana mereka tidak pernah tahu kesilapan yg mereka lakukan.!Begitu jua sebaliknya..
Bayangkan sekiranya,kedua-dua anda mgambil langkah pertama utk mnjernihkan kedaan,pasti anda akan berasa bahagia dan myeronokan..wahh..Ada dengunn,,,

Keserasian ssbuah hbgan itu trletak pada kdua-dua blah pihak.Janganlah terlalu mudah mnghukum,jika mlakukan ksalahan.! Persefahaman yg baik gak dibentuk mlalui objektif dan matlamat yg diinginkan.Perselisihan faham bukan sebab tak faham..
Cuma sbg satu proses mngenali antara satu sama lain. Anda perlu bersifat berlapang dada dan kterbukaan dalam satu masalah.Bukan hnya mmberikan segalanya tanpa menerima dan sebaliknya.

Semua ini berlaku sbb masing-masing punya ego yg bapak la tinggi.Masing-masing merasa mereka yg betul.Orang lain gila.ahha.Sampai bila tak kan habis.
Hatta sampai ke tua pun belum tntu melenturkan kemarahan semakin bergejolak.!Cuba hangpa imbas kembali,kenangan saat-saat indah dan romantic yg dilalui bersama,pasti hangpa akan merasakan betapa kucinta padamu..katakanlah..kau cinta padaku…haa,.cenggitu!

Perpisahan bukanlah jalan terbaik,malah satu jalan yg mnyiksakan.! Kalau dalam alam perkahwinan pula, bila dah akad nikah,jangan pulak ingat ada Talaq! Har har har…ini fames,,Bahkan jika berlaku penceraian antara mereka, maka bergegarlah Tiang Arash Allah SWT.! Mana taknya..Talaq merupakan satu perbuatan yg dibolehkan dalam Islam,tetapi amat DIBENCI oleh Allah SWT.

Masalah yg berlaku,berpunca dari kita sendiri.tapi biasalah…mana nak ngaku kan.Kita akan tuding jari pada org lain.Kononya cara begitu lebih mmbuatkan kita Nampak betul dan tdak seharusnya meminta maaf.





Percayalah…..Kasihmu lama tersulam,.diruang paling dalam terlalu jauh tak terselam…(Dato CT) kuikuik
Percayalah…membina hubungan itu mngambil masa dan tenaga.Umapama membina pasir ditepian pantai,tidak mngambil masa yg lama.Biar sahaja ombak rindu menghakisnya pergi.Begitulah awan nano perumpamaan dlm hubgan kita baik dgn zauj dan zaujah hatta dengan org sekeliling.!

Membina pasangan yg konkrit,hangpa harus mnerima seadaanya.Jangan terlalu berharap,dia akan mnjadi yg kita impikan..Bersedialah menerima kkurangan dan kelebihan pasangan hangpa.Sebab dgn kelebihan dia mampu mnguatkan kelemahan kita.!

Jika konflik yg timbul,harus diselesaikan cara terbaik.Trima sebarang keputusanyg dibuat.Jauhkan perkataan utk berpisah.! Apabila ada masalah.
Jangan lari dari masalah,tapi bersedia utk mnghadapinya..

Akhir kalam,akhir sembang,Perpisahan bukan jalan yg terbaik.Berusaha utk perbaiki diri sendiri.Insyallah.
Sentiasa berdoaa kepada Allah SWT,Jodoh pertemuan semua aturan Allah.
Kita sebagai manusia harus mnggunakan akal fikiran yg diberikan Allah utk berusaha dan memperbaiki kelemahan…

Sekian..Semoga anda berbahagia bersama keluarga tersayang!

Tulus Ikhlas ,

Rahman ARP 

No comments:

Post a Comment