Wednesday 29 February 2012

Tun Mahathir,Hudud dan PAS....




SEBAGAI rakyat Malaysia yang mengagumi Tun Matathir Mohammad,saya agak terkesima apabila ada kenyantaan Tun yg agak mengelirukan mgenai hukuman hudud baru-baru ini.Mugkin ada disana kkurangan pd Tun mgenai hukum Allah ini,sebagai rakyat mlaysia yg mentaati pemerintah,saya tetap kagumi dgn Tun atas kewibawaan beliau dalam mengurus tadbir Negara dan berani menentang kekejaman yahudi dan rejim Isreal satu ketika dulu.
Bukan jua artikel ini nak memberitahu yang saya faham apa itu hudud ! Tidak,,saya tidak tahu bahkan saya kurang dalam ilmu agma..tapi sbgai org Islam,saya cuba kongsikan pendapat saya mngenai Hudud.
Masih ramai msyarakat yang membabi buta cuba bckap mngnai hukuman Islam ini. Bagi saya ramai yang tidak myemak maksud,suasana, dan keluasanya, seorang Muslim tidak akan menentang hudud,tapi akan bertnya,adakah suasana yg mnyebabkan plaksaan hudud yg adil dan berkesan,wujud, pada sesuatu tmpat masa bagi menjadikan tujuanya tercapai?
Hudud dilaksana apabila syarat dan suasana itu wujud,ketika itu msyarakat dpt mlihat keindahan kan keadilan dan kesan hukuman itu bertujuan kpd manusia.! Rujuk buku ini hasil karya Mohammed S El-Awa, Punishment in Islamic Law  supaya anda tidak mngatakan saya menetang dan saya pro kepada UMNO.! Hhaha
Ingat..perlaksaan hukum Hudud ini  bermatlamat membawa hasil yang positif,bukan hasil yg ngatif kpd ISLAM.Perjuangan mewujudkan suasaana yg kondusif itu mndahului usaha plaksanaan hudud.
Anda memperjuangkan hukum ini di Malaysia yang mempunyai hanya  55% beragama Islam dan anda membandingkan dgn kerajaan Brunei melaksanakan hukum ini sedangkan di brunei 99.99% Beragama Islam! Bukan kah itu terlalu mudah dilaksana? Dan anda yakin propaganda yg dibawa oleh PAS berjaya melaksanakan hukum ini? Sedangkan di Kelantan sampai ke hari ini hudud tidak terlaksana selama 20 tahun PAS memerintah?
Sebagai rakyat beragama Islam saya menyokong tindakan murni krajaan PAS Kelantan tersebut tetapi saya jua tidak tahu kemana hujung pangkalnya apabila hukuman hudud  ini tiada dalam buku jingga Pakatan Rakyat jika memerintah kelak..!Mana Perginya?
Tidak munasabah memotong tangan pencuri dlm keadaan msyarakat yg lapar dan terdesak,tidak munasbah jika dihukum hudud org yg berzina dalm unsur zinanya bertebaran,perkahwinan disusahkan dan kes pnceraian ditangguhkan dan pelbagai lagi pkara yg mndorong kpd zina!
Munasabahkah? Dilaksanakan hukuman murtad dlm dunia yg pnuh dgn kekeliruan kegagalan golongan agama,tok imam,dan juga pemerintah! Merungkai kekeliruan secara berkesan?apatah lagi hukuman murtas ini mmpunyai pelabgai pentafsiran..!
Selepas wujudnya msyarakat adil,pemerintah dan rakyat,suasana iman dan islam kehidupan yg aman dan bahgia,kmudian ada org yg mncetuskan jenayah mncemarkan suasana itu,waktu itu barulah terserlah kesan dan keindahan hudud sekiranya ia dilaksanakan..! Wahallaualam..
Rujukan –Travelog Minda Tajdid(2012) dan Punishment in Islamic Law (2007)
“JANGAN BANTU SYAITAN ROSAKKAN SAUDARAMU”_Hadis Nabi SAW_

No comments:

Post a Comment